Virginie Viard odlazi sa mjesta kreativne direktorice Chanela nakon 5 godina i ukupno 30 godina samog rada za brend uz Karla Lagerfelda, objavio je sinoć portal Business of Fashion. Chanel se nakon Lagerfeldove smrti pronašao u nezavidnoj poziciji, jer tko može zaista zamijeniti genijalca koji je Chanel tijekom osamdesetih vratio na modnu mapu i tamo ga zadržao kroz sva nadolazeća desetljeća? Čak i kada bi netko bio jednako talentiran i sposoban za proizvodnju konceptualnih kolekcija koje su bile apsolutni hit s kupcima i modnom publikom, tko zapravo može podnijeti pritisak lika i djela osnivačice brenda i čitave mitologije koja obavija možda najpoznatiji modni brend na svijetu?
Tome se tada doskočilo po McQueen šabloni - ako smo izgubili genija, možda je trenutno najbolja opcija na to mjesto postaviti njegovu dugogodišnju desnu ruku. Kao što je Sarah Burton uspjela održati McQueenovo nasljeđe u njegovom brendu, možemo reći da je VIard učinila isto s temeljima koje je postavio Lagerfeld.
Kritika modnog svijeta je itekako bilo, no moramo razumjeti kako ni Viard, niti tko drugi može zapravo nastaviti ono što je Lagerfeld započeo. Njene prve pret-a-porter i kolekcije visoke mode su dočekane s mlakim recenzijama modne publike koje su za sve, naravno, citirale kako to nije dovoljno Karl ili nije dovoljno ‘’old Chanel’’. Ipak, ‘’old Chanel’’ su okovi od kojih se ni sam Lagerfeld nije uspio osloboditi. Chanel je prije svega brend koji već gotovo jedno stoljeće ima svoje ustaljene kodove, boje, materijale i siluete koje je postavila sama Gabrielle Chanel, iste je Karl Lagerfeld na svoj jedinstven način ipak uspio modernizirati, no itekako vezanih ruku.
Pogledamo li samo što je Karl radio za Chloe ili primjerice Fendi, te sve nerealne komade sastavljene od krznenih mozaika i spektakularnih oblika, jasno nam je koliko Chanel zapravo ima ograničenja. Ipak, Lagerfeld je tome nekako doskočio sezonskim materijalima, printovima i bogatom ponudom modnih dodataka. Dok je Chanel itekako revolucionaran i inovativan brend, to je isključivo po Baudelaireovom shvaćanju mode i estetike.
Chanel kao brend hrani Baudelaireovu teoriju ljepote u modernosti i modi, što po njemu znači da je sama moda arhetipski sustav u kojem se može promatrati fenomen modernosti, kroz obrazac obnove zajedničkog ukusa. Za Baudelairea, modernost ima za cilj izdvojiti vječno od prolaznog. To bi u ovom slučaju bili komadi poput male crne haljine, tvid odijela, nakita, 2.55 torbe i tome slično. Za takav brend stvaranje nije samo za sutra, već se radi i o sposobnosti da se i prošlost razvija dok ostaje vjernim samim genetskim kodovima brenda, kao kompromis između vječnog i prolaznog.
Dok je VIard itekako ostala u granicama poštivanja estetskih kodova kuće, to je u jednom trenutku postalo granično repetitivno ili je pokušala izaći iz okvira dotadašnjeg Chanela s jačim referencama na prošlost brenda i život same osnivačice. Kao najveću snagu Chanela pod Viard definitivno možemo izdvojiti kampanje koje su uvijek potpisivali Inez i Vinoodh, te inovativne prezentacije kolekcija kroz kratke filmove, što se još jednom referiralo na dugu povijest Chanela i filmske industrije. Uzmemo li u obzir nekoliko hit komada koji su nastali pod Viard i tu podvučemo crtu, možemo reći da je ona uspješno uspjela održati na životu prestiž i magiju Chanela.
Tko će to preuzeti sada? Hoćemo li vidjeti kultne dizajnere koji su nedavno napustili dosadašnje pozicije poput Pierpaola Picciolija ili nekog u potpunosti novog? Kao najvjerojatnija opcija se ističe Hedi Slimane koji, osim što mu je dobar dio života i estetike izgledao poput Lagerfelda, vrlo vjerojatno napušta svoju poziciju kreativnog direktora u kući Celine. Igra glazbenih stolica u modi se nastavlja, no ovoga je puta na kocki možda ona najveća i najtraženija. Preostaje nam samo nagađati tko će (uspješno) naslijediti VIard i pri tome Lagerfelda, te kako će uopće izgledati budućnost Chanela.